*Saya bukanlah seorang pujangga yg bijak berbahasa, bukanlah seorang cendekiawan yg petah berbicara, bukan jua seorg ilmuan yg terlalu luas ilmunya..Blog simple, sekadar suka-suka utk coretan diri sendiri sahaja,mungkin juga umpama diari hidup ini*

Friday, March 19, 2010

Membuat perhitungan??

Masa : 1.00 ptg
Tarikh : 20 Mac 2010
Tempat : Bilikku..
Mood : Keliru..

Final year student?? Aku keliru n gentar dengan perkataan ni..ahaha,,terase dah tue pon ade padahal umur baru nak masuk 20 tahun..erm, dah final year ni, tibalah masa untuk aku memikirkan masa depanku pula. As my Penasihat Akademik said, start from now,kamu mst memikirkan apa yang kamu nk wat after degree ni, nak kawen, nk sambung master or phd or nk terus kerje..Terase pening memikirkan semua ni..sebenarnya aku rase sangat nk terus kerja n dalam masa yg sama nk wat master..tp nk keje ape??jd cikgu mrsm r nampaknya..macam mana pula dgn tawaran PSC(program Saintis Cemerlang) under Ibnu Sina??xkn aku sesenang nk tolak..so,mst peluang aku banyak dalam wat research n meneruskan career as a lecturer..aduhai..

Dalam menghadapi kepeningan ni, kami as a final year students perlu memilih elektif as a minor for our degree..so,kne r pilih sama ade nk wat pengkhususan dlm statistik,pure math or applied math??aduhai,sangat geram ngn kawan2ku yg dah set dalam mind bahawa miza akan sambung pure coz miza je yg boleh bawak pure..aku x nafikan pure sangat susah n bebudak pandai n mantap je bole bawak,,tp jangan r sempitkan fikiran utk memilih masa depanku..Keliru saat ni..aku rase aku boleh go on ngn sume bidang ni n lectre cakap,masuk r bidang yg kamu nk sangat kaji..Setelah aku menkaji result2 aku b4 this,inilah konglusion yg aku nk wat:

Applied??actually,kalau aku nk jd lectre,aku nk jd lectre dalam engineering,senang kate,matematik kejuruteraan..malangnya,dlm banyak2 math,calculus,vector calculus yg aku dpt A-,n aku xminat fizik..so,better aku lupekan utk masuk applied..

Pure??xtaw r knp,aku rase aku nk agak minat pure n bole r nk kate hebat dlm pure, even aku stdy last minute,aku bole r still survive nk dapatkan A..tp,environment x menyokong aku utk amek pure coz dalam department of math,2 org je setakat ni nk sambung pure..boleh ke aku nk blaja dlm keadaan sebegini..n as my senior said,kalau aku sambung pure, scope aku kecik, mebi aku akan mengajar kat department of math,fakulti sains UTM. aduhai

Statistik??antara bidang yg aku minat n sejak forecast lg aku sangat menonjol dlm bidang ni..lectre kate,bidang ni masih perlukan ramai lectre coz besenya org amek statistik utk terus keje n x dinafikan bidang ni sangat banyak keperluannya..aku still bole ajar student engineer n skop aku mebi luas coz agak banyak r U offer statistik..aduhai..tp,bole ke aku amek stat??

Setelah membuat perhitungan,setakat ni aku nk amek statistik n mebi aku nk mendalami statistik,,tp mampukah aku??terkilan gak r aku akan meninggalkan bidang ure yg dah sebati dalam diriku..hmm,Ya Tuhan, tetapkanlah pendirianku ini..bantulah aku membuat keputusan yg terbaik..

No comments:

Post a Comment